28 februari 2008

Rena rama hälso limpan

Jag lovar att det här brödet är gott. Okej jag tycker det iaf. Väldigt lättbakat och man ska inte behöva kleta så mycket med händerna (om man inte gör tre satser på en gång i en förliten bunke för då går det inte blanda utan händerna) Ja jag har provat. Dålig ide kletig deg överallt..

För ett bröd behövs:
2dl rågmjöl
5dl vetemjöl
1dl havregryn
½dl russin
1dl klippta aprikoser
1tsk salt
2tsk bikarbonat
4dl yoghurth / fil
1dl lingonsylt / äppelmos

Jag har bara testat med yoghurth och lingonsylt

Blanda allt i en bunke och häll ner i en smord "bröd"form.
Grädda i 200´c i 1 tim

Allra godast när det är nybakat och med extrasaltat bregott.

1 kommentar:

HellaBella sa...

Tackar för receptet. Brödet är nu bakat i huset vid brevlådorna! Jag hade i allt så när som russinen som var slut i vårt hus!